Wat betekent het corona virus voor jou?

Hoe raakt het corona virus jou? Vermoedelijk, net als bij nog heel veel andere mensen, meer in je angst dan daadwerkelijk in je gezondheid.

Ik heb even gewacht met schrijven over dit onderwerp, omdat het voor mij nodig was om eerst zelf er doorheen te gaan, te voelen wat het met mij deed. Ik had tijd nodig om te ontdekken wat ik ervan vind, hoe ik hiermee om wil gaan en vooral wilde ik kunnen voelen (en niet bedenken) ‘wat betekent het nu eigenlijk dit virus, voor mezelf, mijn gezin, de maatschappij, de aarde?’ Mijn pad dat ik op dit moment te bewandelen heb, gaat over acceptatie en enkel zijn, van denken naar voelen. Mooie ervaring dus. Er is al zoveel geschreven over wat de onderliggende boodschap kan zijn van corona, je hebt waarschijnlijk je eigen verhaal hier ook bij, dus ik hou het kort.

 

Waar de tijd ons nu toe uitnodigt

Voor mij gaat corona op dit moment over stoppen met leven vanuit angst, verantwoordelijkheid nemen voor alles wat je doet in je leven. Verantwoordelijk zijn voor de ander zonder de lasten van diegene te dragen. En geloof me, dat is een hele andere vorm van verantwoordelijk voelen dan die ik in mijn praktijk vaak tegenkom. We kennen het verantwoordelijk zijn vooral in de vorm van ‘moet ik weer alles oplossen hier’. En die is slopend, vreet energie. Nu hoef je alleen maar te zorgen voor jezelf, je eigen weerstand, je eigen hygiene, je eigen gedrag. En dat geeft je juist energie en als vanzelf doe je daarmee het juiste voor de ander. Hoe mooi is dat! Dit is wat ik de mensen die bij mij in mijn praktijk aan de slag gaan met dergelijke oude patronen, steeds weer aanreik.

 

Wanneer de angst je in de greep houdt

We gaan beseffen met elkaar dat we van invloed zijn, veel meer dan we dachten. En tegelijkertijd ervaren we hoe weinig controle we over alles hebben. Besef van invloed gaat over ZIJN, controle is altijd een antwoord op ANGST. Zijn maakt dat je in beweging blijft, angst blokkeert.

Het maakbare systeem dat er gecreëerd is in de maatschappij werkt niet meer en we worden uitgedaagd creatief te zijn. Dan is het nodig dat je voorbij je angst gaat kijken, denken en voelen in mogelijkheden. En dan gaat mijn hart wel echt uit naar mensen in de zorg en het onderwijs waar dit echt niet zomaar gemakkelijk is, daar ben ik me ook van bewust en de juiste antwoorden heb ik ook niet zomaar paraat. 

 

Stil staan

En tegelijkertijd komt (bijna) alles dus even stil te staan. Uit eigen ervaring weet ik hoe ontzettend afschuwelijk ik het vond om stil te staan. Niks ‘even op adem komen!’ Ik raakte in paniek, stilstaan kon niet, ik moest altijd verder. Vanuit mijn visie gezien gaat dit over geboorte en raakt het stilstaan aan een traumatische geboorte waarbij vastzitten in het geboorte kanaal hetzelfde is als voelen dat je stikt. Ik ben blij dat ik aan mezelf gewerkt heb en nu al langere tijd durf stil te staan. Ik weet wat het op kan leveren. De mist in je leven trekt op, je ziet wat je creëert. Je ziet wat niet meer werkt, wat niet meer dient voor jou en de mensen om je heen. En er ontstaat ruimte om te voelen wat je wel wilt, ruimte om de keuzes te kunnen maken die je wel dienen. 

 

Wat heb jij nodig in deze tijd?

Wanneer ik iets meemaak dat me raakt, dan lukt het me steeds beter om te voelen. Ik ga zitten, ervaar wat er gebeurt en stel dan de vraag ‘Wat heb ik nu nodig?’. Het is zo fijn te ervaren dat ik altijd antwoord krijg, vanuit mezelf.

Ik nodig je dus uit om hetzelfde te gaan doen. Ga eens zitten, voelen en vraag wat je nodig hebt. Misschien ben je al zover dat je heel goed weet waar je nu doorheen gaat en wat je nodig hebt, maar misschien houdt de angst je teveel in de greep. Dan is meer thuis zijn, op jezelf aangewezen zijn, een flinke uitdaging.

 

Je hoeft het niet alleen te doen

Is de angst te groot bij je? Ervaar je misschien zelfs wel paniek en voel je dat er allerlei strategieën de kop op steken bij je waar jij en de mensen om je heen echt last van hebben? De richtlijnen van de RIVM en de verantwoordelijkheid die we voor onszelf en naar elkaar hebben, maakt dat je minder of misschien zelfs wel over een tijdje helemaal niet meer de deur uit kan.

Daar zit je dan met je angst, die zal daar niet minder om worden.

Boek dan een online coaching sessie waarin ik je kan helpen om te onderzoeken waar jouw angst precies vandaan komt. Het is mijn kracht om kort en krachtig naar je kern te gaan. Lichaamswerk betekent dat je uit je hoofd gaat en echt gaat voelen wat er is. En dat kan wel degelijk ook online. Het echte lichaamswerk wordt lastig ja, gelukkig is er wel een verschil tussen online en offline werken, maar ik weet dat ik heel diep kan gaan, ook op afstand. In een online sessie met mij kun je echt ontdekken wat er nu precies speelt, wat er aan de hand is. In het fysieke werk, dat ook online kan, kun je je patronen aankijken, doorvoelen en doorbreken. Wil je werken aan je angst? Wil je weten hoe dat nu precies in zijn werk gaat, lichaamswerk online? Neem dan  hier contact met me op voor meer informatie of om een online sessie te boeken.

 

Als samenzijn al niet zo leuk was wordt het nu niet gemakkelijker

Thuiswerken, niet meer de deur uitgaan. Misschien verlangde je er al veel langer naar, eindelijk tijd om samen te zijn. Hoe fijn! Maar als het eigenlijk al helemaal niet zo lekker liep tussen jullie, dan zijn deze richtlijnen helemaal niet zo’n pretje. Je ervaart op elkaars lip te zitten en voor je het weet lopen de ruzies die je toch al had nog veel hoger op.

Ik geef je graag een paar tips die jullie kunnen toepassen thuis om deze tijd goed door te komen:

  1. Spreek letterlijk af wanneer je wel en wanneer niet samen in een ruimte bent, met andere woorden, geef elkaar de ruimte wanneer je voelt op elkaars lip te zitten.
  2. Probeer in gesprek te blijven met elkaar wat deze periode met je doet, wat je moeilijk vindt. Lukt praten niet, schrijf elkaar dan een brief.
  3. Compassie was waarschijnlijk al lastig en dan is nu zeggen ‘breng compassie op voor elkaar’, een tip waar je niet zoveel aan hebt. Daarom kun je hier de compassie oefening doen. Doe dat dan eerst op jezelf: want wanneer je geen compassie kunt voelen voor jezelf, wordt het wel lastig om dat voor de ander te voelen.
  4. Neem verantwoordelijkheid voor wat je doet. Je bent zelf de sleutel naar het geluk in de liefde. Dat betekent dat je ook verantwoordelijk bent voor dat wat er niet goed gaat. Daarbij is het belangrijk dat je weet waar zowel jijzelf als de ander vandaan komen, dat je weet waarom je zelf en de ander reageren zoals jullie doen. Dat is niet gemakkelijk, dus ook daar heb ik een oefening voor, zodat je daardoor elkaar beter kunt begrijpen.
  5. Mocht dit allemaal niet werken, neem dan contact met me op zodat we kunnen kijken wat er nog meer nodig is, om kennis te maken en te kijken wat er nodig is.

Voel maar wat je zelf nodig hebt, op welke manier jij door deze periode heen wilt gaan, wie je wilt zijn, welk voorbeeld je wilt zijn naar je kinderen. 

Deze berichten vind je vast ook leuk

Geen reactie’s

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.