Je bent niet je hoog gevoeligheid

Hoe je weer terugkomt bij je eigen essentie.

 

Het verlangen om van hoog gevoeligheid je kracht te maken hoor ik steeds meer om me heen.

Vaker hoor ik nog dat mensen last hebben van het hoog gevoelig zijn, hoe jonge mensen soms moeten afhaken tijdens studies omdat de druk te groot is. Ik hoor dat mensen hun verlangen niet kunnen neerzetten omdat ze te moe zijn. Ik hoor en voel het innerlijke gevecht van zichzelf willen neerzetten en tegelijkertijd ervaren dat dit niet lukt als HSP’er in deze overweldigende maatschappij.

In dit artikel deel ik graag mijn visie op hoog gevoeligheid met jou. En hoe jij terug kunt komen in je eigen kracht.

De tegenstrijdigheid van tips

Er gaan heel wat artikelen en tips rond op internet waar je veel aan kunt hebben als je hoog gevoelig bent. De essentie is steeds ‘maak ruimte voor jezelf, erken jezelf in wie je bent’. En ‘zorg goed voor jezelf, maak verbinding met wie jij ten diepste bent, kom thuis in je lichaam, kom weer in balans’.

Dit zijn goede tips, ik zou geen betere tips weten.

Nu is het alleen zo dat ik vaak hoor ‘Ik doe zo mijn best om de tips toe te passen en toch blijf ik er maar last van houden.’ Of ‘ik weet wel dat ik nee moet zeggen en ik probeer het ook, maar ik ben zo bang voor de reactie van de ander’.

Met andere woorden: de tips kunnen je juist soms in een innerlijk gevecht brengen omdat ze echt wel iets van je vragen. Tips als ‘erken jezelf in wie je bent’, vraagt een aardige dosis zelfvertrouwen van je. Nee zeggen tegen het feestje met je familie omdat je te moe bent of omdat de activiteit voor jou te overweldigend is, vraagt ingaan tegen de verwachtingen. En dan kom je terecht in gevoelens als ‘ik stel iedereen weer teleur, ik doe het niet goed’.

Het vraagt rust en innerlijke balans om naar jezelf te kunnen luisteren, laat staan er naar te kunnen handelen. Verbinding kunnen maken met je diepste kern, thuiskomen in je lichaam, vraagt van je om de pijn aan te durven gaan die daar nog diep opgeslagen ligt.

Thuiskomen in jezelf betekent thuis durven komen in wat er is.

En in veel gevallen betekent dat ‘thuiskomen in de oude pijn die nog ligt opgeslagen in je lijf’.

In ons lijf liggen oude ervaringen opgeslagen die ons gevormd hebben. Zowel goede als minder fijne ervaringen. En de een heeft meer negatieve ervaringen opgedaan dan de ander. Wanneer je een ervaring hebt die te groot is voor je, en als kind is iets al gauw te groot, dan zet jouw lijf ergens een blokkade om niet te hoeven voelen wat er is. Zo kun je functioneren in het gezin waarin je opgroeit. Je lichaam ontwikkelt op dat moment, zo klein als je bent (ook al bij je geboorte), een manier om om te gaan met wat er zo moeilijk is. Later herken je dit als je overlevingsstrategie. Deze strategie heeft je lang geholpen, maar er komt ook een moment dat die strategie niet meer helpend is. Je ervaart het dan als overleven. Steeds wordt je dan weer geconfronteerd met de pijn die verbonden zit aan die strategie. En steeds wordt je geconfronteerd met dat je dingen anders wilt, maar elke keer doe je toch steeds weer hetzelfde. Het zijn hardnekkige dingen, de oude patronen.

En als ik dan kijk en luister naar wat iemand zegt die last heeft van zijn hoog gevoeligheid, hoor ik, vanuit mijn visie van de Innerscoremethode, dat het juist de oude patronen zijn die als zo lastig ervaren worden. Dat het juist de oude pijn is die zo dwars zit. Alleen is diegene zich daar (nog) niet zo bewust van.

Wil je hier meer over weten? Wil je weten wat jij kunt doen om van je hoog gevoeligheid je kracht te maken?

Lees dan hier verder.

Licentie foto

Deze berichten vind je vast ook leuk

Geen reactie’s

Laat een bericht achter